اخبار و مصاحبه
شماره : 34184
۱۱:۲۴ ۱۳۹۲/۶/۲۱
مصداق امروزی «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ» را می‌توان رقابت حزبی دانست

بسیاری از آیات قرآن حاوی مفهوم تحزب هستند که یکی از آن‌ها آیه «یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُون»َ است که از این آیه به روشنی اصالت رقابت و مسابقه دادن در کار خیر برداشت می‌شود که می‌توان مصداق امروزی آن را رقابت حزبی دانست.

گروه سیاسی:

علیرضا صدرا عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در بخش اول گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این‌که نباید قرآن را تک‌بعدی مورد مطالعه و تفسیر قرار داد، گفت: نمی‌توان همچون کسانی که تنها جنگ و جهاد و یا فقط صلح و سازش را از قرآن استنباط می‌کنند، موضوعی مانند تحزب را به قرآن تحمیل کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در بخش دوم با تأکید بر پویایی قرآن گفت: البته حزب به معنای عام گروه سیاسی است و در جای جای قرآن به مفهوم گروه اشاره شده است پس تحزب منافاتی با قرآن ندارد.

صدرا اضافه کرد: خود واژه حزب 7 بار و مشتقاتش 20 بار در قرآن به‌کار رفته است و مصداق آیه مبارکه کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ همه احزاب اعم از اسلامی و غیر اسلامی است.

این استاد اندیشه سیاسی همه قصص و حکایات قرآن را دارای بار سیاسی برشمرد و تصریح کرد: فراتر از قصه‌ها حتی باید گفت از غالب آیات قرآن باید استفاده سیاسی کرد به عنوان مثال از آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم هم می‌توان تحزب را استنباط نمود.

وی ادامه داد: بسیاری از آیات قرآن حاوی مفهوم تحزب هستند که یکی از آن‌ها آیه یُسَارِعُونَ فِی‌الْخَیْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ است که از این آیه به روشنی اصالت رقابت و مسابقه دادن در کار خیر برداشت می‌شود که می‌توان مصداق امروزی آن را رقابت حزبی دانست.

این تحلیلگر و پژوهشگر سیاسی برنامه‌ریزی، کادر‌سازی و ارتباطات مردمی را سه کار‌ویژه اساسی حزب برشمرد و افزود: احزاب مطالبات مردم را به زبان حاکمیت و مطالبات حاکمیت را زبان مردم بیان می‌کنند.

وی در مقایسه‌ای بین نظام جاافتاده تحزب در غرب و کارکرد ناقص احزاب در ایران اظهار کرد: در اروپا و آمریکا دولت‌های منتخب با هیئت دولت و برنامه از پیش‌تعیین شده روی کار می‌آیند و وقتشان صرف اجرا می‌گردد اما در ایران نامزد منتخب تازه بعد از انتخاب شدن باید به دنبال وزیر و معاون بگردد که یافتن افراد هماهنگ زمان زیادی می‌برد و بدین ترتیب وقت رئیس دولت، نماینده‌های مجلس و سرمایه هنگفتی به هدر می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با ذکر این نکته که احزاب باید دولت‌ساز باشند، نه این که دولت‌ها به حزب‌سازی بپردازند، اظهار کرد: احزاب با سابقه و جا‌افتاده، جزئی‌ترین برنامه‌های دولت برآمده از اراده‌شان را طرح‌ریزی می‌کنند و نتایج پیشرفت طرح‌ها و بازتاب اجرا و مشکلات پیش رو را به دولت ارائه می‌کنند تا رئیس‌جمهور و هیئت دولت مجبور نباشد خود، با صرف هزینه و وقت به تمام نقاط کشور سفر کنند و از نزدیک در جریان پیشبرد امور باشند.

خبرگزاری قرآنی ایران

©2023 . All Rights Reserved